Jak se bránit spamu

Stoprocentní ochrana proti spamu bohužel v dnešní době neexistuje, přesto je však možné počet příchozích nevyžádaných zpráv výrazně omezit. Níže uvádíme několik tipů, jak proti spamu účinně bojovat.
 

Prevence


Příchozímu spamu lze zabránit tak, že jeho odesílateli neposkytnete svou mailovou adresu. Jak na to?

Nezveřejňujte svou e-mailovou adresu, pokud nemusíte. V případě, že je to nutné, zvolte takovou formu, která je nečitelná pro roboty, které adresy získávají právě z webových stránek. Svou adresu uveďte např. jako obrázek nebo ve tvaru "jméno (zavináč) doména (tečka) cz". Nepoužívejte na svých stránkách odkazy "mailto".

Pro jednorázové registrace, soutěže, diskuze apod. používejte zvláštní adresu, kterou budete moci kdykoliv zrušit (případně alias ke schránce nebo doménový koš).

Pokud při registraci na internetu vyplňujete mailovou adresu, přečtěte si podmínky. V případě některých registrací dáváte přímo souhlas s využitím své schránky pro zasílání nevyžádaných zpráv a dokonce i další její zpracování )předání do dalších databází).

Na došlý spam neodepisujte, dáte tím pouze najevo, že je schránka funkční, a pravděpodobně Vám poté bude nevyžádaných zpráv chodit ještě více. Neotvírejte odkazy uvedené v nevyžádaných zprávách

Pokud posíláte hromadné zprávy, zadávejte příjemce do skryté kopie.
 

Zabezpečení schránky


Nevyžádanou poštu můžete filtorvat i přímo na své e-mailové schránce. Zde uvádíme několik možností:
 

Spamfiltr


Základní antispamová ochrana, kterou můžete jednoduše aktivovat v detailu své schránky v Zákaznickém centru v sekci Služby/E-maily. Zde stačí zapnout "Filtrování nevyžádané pošty", nastavením úrovně pak ovlivníte, jak přísný (nebo benevolentní) spamový filtr bude. Pokud si necháte zobrazit filtry, máte poté možnost i nastavit, zda se mají zprávy označené jako nevyžádané rovnou smazat, anebo uložit do konkrétní složky.
K filtorvání pošty je na našich sevrerech využíván systém SpamAssassin (http://spamassassin.apache.org/), který analyzuje příchozí zprávy a podle jednotlivých kritérií jim přiděluje body. Při dosažení určité bodové hranice je pak zpráva označená jako nevyžádaná.
 

Greylisting


Tuto funkci si můžete u své schránky zapnout v Zákaznickém centru. V některých případech může způsobit zpoždění příchozí zprávy, nicméně právě díky tomu dokáže velké množství spamů odfiltrovat. Více o fungování této služby najdete na stránce https://napoveda.active24.cz/idx.php/0/257/article/.
 

Blacklist


Pomocí blacklistu můžete zablokovat zprávy z konkrtétních adres, či domén. Pokud Vám nevyžádaná pošta chodí opakovaně ze stejných adres, přidáte je do blacklistu a tím je zablokujete. Blacklist se nastavuje pro každou schránku samostatně v Zákaznickém centru.
 

Pravidla


Poštu můžete jednoduše filtrovat i pomocí nastavní pravidel. Pravidla se nastavují v editeaci schránky v Zákaznickém centru, nejprve je třeba povolit zobrazení filtrů. Nastavením pravidla můžete vyfiltorvat např. zprávy, které obsahují konkrétní slova v předmětu apod. Tyto zprávy pak můžete zablokovat vypnutím lokálního doručování (v daném pravidlu).